2007. január 1-én kezdte meg az összes magyarországi szervkivételi riadó szervezését a Szervkoordinációs Iroda az Országos Vérellátó Szolgálat Központjának önálló szervezeti egységeként.
Az Iroda alkalmazásában, a vezető koordinátor irányítása alatt jelenleg 5 fő országos koordinátor látja el a szervezési feladatokat, és biztosítja a non-stop készenlétet. A pécsi, szegedi és debreceni transzplantációs centrumokban 2-2 fő félállású, míg Budapesten 3 fő főállású centrum koordinátor látja el a szervkivétellel és beültetéssel kapcsolatos teendőket. A Szervkoordinációs Iroda – transzplantációs központoktól és donorkórházaktól független szervezetként – a 323/2006.(XII.23.) Korm. rendelet alapján szervdonáció szervezésével összefüggő koordinációs tevékenységet végez.
Az Iroda fogadja a donorjelentéseket, majd a lekérdezett donoradatok alapján első véleményt alkot a donor és a szervek átültetésre való alkalmasságáról. Ezután értesíti a területileg és az egyes szervek vonatkozásában illetékes kivevő centrumokat és megszervezi a szervkivételt. Eközben segíti a kórházat a jogszerű adminisztrációban és donorgondozásban.
A dokumentáció véglegesítését minden dobogó szívű agyhalottból történő donáció vonatkozásában az országos koordinátorok végzik, így nemzeti adatbázist kezelnek a donációs-transzplantációs aktivitásról. Ennek összesített és egyszerűsített adatai az Iroda honlapján is megtekinthetők, letölthetők.
A szervkivételek szervezésén kívül a Szervkoordinációs Iroda feladatai közé tartozik még:
- Donációt ösztönző programok végzése, pl.: kórházlátogatás
- Donációban résztvevő szakemberek számára továbbképzések szervezése és lebonyolítása: Szervdonációs Tanfolyamok
- Az intenzív osztályok, transzplantációs centrumok és a közvélemény igényeinek megfelelő rendszeres tájékoztatás