HTML

Érthetően

Az Érthetően blogon az Érthetően az Egészségért Alapítvány aktivitásaival kapcsolatban szolgálunk háttéranyagokkal, beszámolókkal, interjúkkal.

Friss topikok

Egészség Kommunikáció Érthetően

2011.04.18. 07:45 erthetoen

"Akiről nem tudnak, az nem is tud segíteni"

A Magyar Kórházszövetség az Érthetően Az Egészségért Alapítvánnyal együttműködve 2011. március 23-án, útjára indította az ÉRTHETŐEN AZ EGÉSZSÉGÉRT PROGRAMOT. A Program középpontjában a prevenció, az egészséges táplálkozás, illetve a betegek terápiás együttműködésének javítása áll. A programsorozat 2011. április 19-én, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kórház és Egyetemi Oktató Kórházban folytatódik. Dr. Csiba Gábor főigazgatóval beszélgettünk.

 

Mi a tapasztalatuk azzal kapcsolatban, hogy felmérések alapján az elmúlt években nőtt az emberek egészségtudatossága, és egyre nagyobb arányban gondolják úgy, hogy saját maguknak kell tenniük egészségük megőrzése érdekében?

-  Valóban létezik egy ilyen folyamat, bár elsősorban a fiatalok körében tapasztalható. Függ ez a földrajzi elhelyezkedéstől is. A mi vidékünkön ebből a szempontból kedvezőtlenebb a helyzet, hiszen a rosszabb szociális és társadalmi körülmények miatt, még ha akarná is, nem biztos, hogy meg tudná engedni magának az egészségtudatos életmódot. Köztudott, hogy az egészségtudatosság pénzbe kerül és drágább. Mindezek mellett érezhető ez a szándék, egyre több az alternatív gyógyítást, megelőzést hirdető központ, egyre többen járnak fitness központokba, növekszik a bioboltok forgalma stb. Sok a kerékpárral közlekedő, és sokan tesznek a környezetükért is.

 

Milyen kommunikációs lehetőségei vannak egy kórháznak, hogy hozzásegítse az embereket az őket érdeklő információkhoz?

- A kommunikációnak számos formája van, amely közül kiemelkedik az orvos-beteg kapcsolat. Minden egyes orvos-beteg találkozás egy kommunikációs találkozás is, hiszen a vizsgálatok, a kontrollok lehetőséget adnak az információk átadására. A kórházi várókban elhelyezett plakátok, LCD képernyők, szóróanyagok a kulturált tájékoztatást hivatottak biztosítani, továbbá honlapunkon is igyekszünk érthetően tájékoztatást adni. Rendszeresen szervezünk sajtótájékoztatókat is, hogy ezek révén ismertessük meg törekvéseinket a páciensekkel. Mindezek mellett betegelégedettségi felméréseket is végzünk, amelyek segítségével szakszerűen fel lehet mérni a betegek véleményét, illetve azokat a pontokat, ahol javításra szorul az ellátás.

 

Fontos, hogy visszajelzést kapjanak a betegek részéről az ellátással kapcsolatban? Hogyan használják fel ezeket az információkat?

- Fontos a visszajelzés, amelyek főként levelek, olvasói levelek, személyes beszámolók és kérdőíves felmérések révén jutnak el hozzánk. A negatív információkat kivizsgáljuk, és ha valósnak bizonyulnak, intézkedünk a helyreigazításról. A pozitív véleményeket pedig eljuttatjuk kollégáinkhoz, ezzel is ösztönözve őket a „betegbarát”viselkedésre.

 

Milyen módon szokták tájékoztatni a kórházban megforduló betegeket a kórház aktualitásairól?

- Intézetünk saját újsággal rendelkezik, rádiót működtetünk, betegjogi irodával rendelkezünk, fali újságokon és az említett LCD képernyőkön tudunk tájékoztatást adni.

 

A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kórház és Egyetemi Oktató Kórház egyedi megoldásokat is alkalmaz ahhoz, hogy elérje célcsoportjait. Ilyen például a Csillagpont Rádió, amely a Megyei Kórházban kezelt betegeket, illetve az ott dolgozó orvosokat célozza meg elsősorban. Milyen célokat tűztek ki a rádióval kapcsolatban?

- A Csillagpont Rádió célja, hogy lehetővé tegye Miskolcon egy olyan rádió működtetését, amely egy konkrétan körülírható célcsoportot: a B.-A.-Z. Megyei Kórházban kezelt betegeket, családtagjaikat, hozzátartozóikat, valamint a kórház orvosait, ápolóit, egyéb dolgozóit célozza meg műsoraival. Miskolcon, de jelenleg az ország más városaiban sem működik olyan elektronikus média, amely tematikus műsoraival kifejezetten ezt a közösséget célozná meg, holott az egészséges életmóddal, betegségekkel, az egyes betegségek gyógymódjaival, és e téren végzett kutatásokkal kapcsolatos információk, hírek iránt manapság jelentős igény mutatkozik. Számos egészségfórum, életmód magazin működik ma Magyarországon, azonban rádió szinte egyáltalán nem. Miskolc különös jelentőséggel bír e téren, hiszen a fejlesztési elképzeléseknek köszönhetően ebben a városban kerül kialakításra 2012-ig egy három megyét kiszolgáló ún. Csillagpont Kórház. Éppen ezért a Borsod-Abaúj-Zemplén Megye Betegeiért Alapítvány által létrehozott - elsősorban betegeknek és orvosoknak szóló - Csillagpont Rádió, komoly létjogosultsággal bír a régióban. A tervezett kisközösségi rádió hosszú távon lehetőséget nyújt e célcsoport közszolgálati információs igényének kielégítésére az egészséges életmód és más egészségügyi témakörökben.


A tervezett rádiós műsorstruktúrát és a rádió műsortervét igyekeztünk a célcsoport igényeihez igazítani. A műsorok összeállításában, és elkészítésében részt vesznek a kórház orvosai, valamint további médiakommunikációs szakemberek segítik a szakmai munkát. A rádió heti műsorterve a tervezett célcsoport, vagyis az egészség és egészséges életmód iránt érdeklődő hallgatók igényeihez igazodó tematikus közszolgálati műsorok, valamint zenés, szórakoztató műsorok összességéből áll össze.

 

Az ÉRTHETŐEN AZ EGÉSZSÉGÉRT PROGRAMBAN a kórházak lehetőséget teremtenek mind az orvosoknak, mind a betegeknek, hogy tudást szerezzenek arról, hogy miként lehet hatékonyabb az együttműködésük, ezzel elősegítve a kölcsönös megértést, és a jobb kommunikációt. Miért tartotta fontosnak a csatlakozást ehhez a kezdeményezéshez?

-  Azért fontos a csatlakozás, mert akiről nem tudnak, az nem is tud segíteni. Tekinthetjük ezt egyfajta önpropagandának is, amely azonban nem öncélú, hanem a betegek ügyét szolgálja.

VTS

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://erthetoen.blog.hu/api/trackback/id/tr792856722

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása